Uutiskirje

sannatrainer

Tervetuloa inWell-treenien pariin, kiva kun olet mukana! Toivottavasti viihdyt ja saat näistä treeneistä uudenlaista energiaa arkeesi. Kerron tässä kirjeessä hieman yleistä tietoa inWell-treeneistä ja treenaamisesta.

Kirjautuessasi sisään inWell-palveluun avautuu Videotreenipalvelu käyttöösi. Sinulle siis päivittyy joka viikko uusi viikkosuunnitelma. Viikkosuunnitelma sisältää 5 treenipäivää ja 2 lepopäivää. Jos olet aloitteleva liikkuja, eikä liikuntaa ja lihaskuntotreenejä ole tullut harrastettua lähiaikoina, voi 5 treenikertaa viikossa olla liian paljon. Aloittelevalle liikkujalle kolmekin kertaa viikossa on aluksi hyvä määrä, jotta kroppa tottuu liikkumiseen.

Viikkosuunnitelma ei ole kiveen hakattu ohjelma, jota tulee noudattaa pilkun tarkasti. Stressiä ei kannata ottaa, vaikka joitakin treenejä jäisikin tekemättä. Viikkosuunnitelmaa voit tarvittaessa muokata omiin aikatauluihisi sopivaksi. Lepopäivien ja treenipäivien paikkoja voit vaihdella niin, että ne ovat sinulle juuri sopivana aikana. Esimerkiksi kolmivuorotyötä tekevät joutuvat varmasti soveltamaan treeniohjelmaa, sillä esimerkiksi yövuoron jälkeen ei ole hyvä tehdä kovatehoista treeniä, sillä kroppa ei ole siihen valmis rasittavan  yövalvomisen jälkeen. Tulee myös varmasti viikkoja, jolloin elämä on niin hektistä, että joku treeni tai treenejä jää välistä. Tästä ei pidä ottaa stressiä, vaan jatkaa ohjelmaa ja mennä viikkouunnitelmaa eteenpäin. Kelkasta ei putoa, vaikka viikkosuunnitelmaa ei pysty noudattamaan täydellisesti. Tekemättä jääneet treenit tulevat vastaan myöhemmissä viikkosuunnitelmissa, joten tästäkään ei tarvitse huolehtia. Jos sinulla kuitenkin jää useita treenejä välistä esimerkiksi sairastelun vuoksi, voit pysäyttää viikkosuunnitelman automaattisen etenemisen, jolloin viikkosuunnitelma ei päivity uuteen sunnuntai-iltana klo 24. Viikkosuunnitelma voi olla pysäytettynä niin kauan kuin tarve vaatii, ja voit käynnistää sen taas uudelleen, kun haluat taas edetä viikkosuunnitelmassa. Viikkosuunnitelman pysäyttäminen ei vaikuta kuukausimaksuun, eli kuukausimaksu veloitetaan normaalisti viikkosuunnitelman ollessa pysäytettynä.

 

inwell-header-ipower

Treenit ovat kovatehoisia ja lyhytkestoisia. Voi mennä aikaa, ennen kuin kroppa ja mieli tottuvat tähän treenityyliin. Opettele kuuntelemaan omaa kehoasi ja sen antamia viestejä. On hyvä pitää välillä kevyempiä viikkoja, jolloin annat kropan palautua kunnolla. Kevyemmillä viikoilla keskity enemmän lihashuoltoon. Kevyempiä viikkoja ei ole sisällytetty viikkosuunnitelmiin, sillä erilaisina yksilöinä tarvitsemme kevyempiä viikkoja eri aikaan.  Palautusviikolla voit paussata viikkosuunnitelman ja tehdä kevyempiä treenejä kuten voimajooga-harjoituksia ja venyttelyjä. Uskon, että omaa kehoa kuunnellen osaat ajoittaa kevyemmät viikot itsellesi sopivasti.

Opettele erottamaan kuitenkin toisistaan laiskuus ja aito väsymys. Välillä voi tuntua ettei millään jaksaisi tehdä päivän treeniä, mutta tämä tunne voi olla ennemmin viitsimättömyyttä kuin sitä, että kroppa olisi rasittunut tai väsynyt. Laiskuuden iskiessä kannattaa vain ryhtyä tekemään treeniä, sillä pian huomaat kuinka paljon se antaa sinulle energiaa. Saatat miettiä jälkeenpäin, että miksi edes jahkailit treeniä aloittaessasi, sillä treenin jälkeen olet taas kuin uusi ihminen, eikä aikaa ole mennyt kuin 15 minuuttia. Motivaatiopulan iskiessä kannattaa miettiä, miksi olet tähän ryhtynyt. Katso esimerkiksi ennen treenien aloittamista otettua kuvaa ja vertaa sitä nykyiseen. Kuvasta näet, miten paljon olet saavuttanut lyhyessä ajassa. Wau! Myös treenin lyhyt kesto kannattaa pitää mielessä. Se vie tosiaan hyvin lyhyen ajan päivästäsi.

inWell -treenit ovat hyvin monipuolisia ja kategorioita on monia. Ensimmäisten kuukausien aikana harjoituksia tehdään paljon oman kehon painolla, mutta myös käsipainoja käytetään. Myöhemmin mukaan otetaan iPower-treenit, joissa käytetään sekä käsipainoja että kahvakuulaa. Mitä pidemmälle etenet,  sitä useampi kategoria sinulle avautuu käytettäväksi, eli tulossa on kahvakuulaa, hyppynarutreenejä, vatsalihastreenejä, pepputreenejä, ylävartalotreenejä jne. Kaikki treenikategoriat löydät Videotreenipalvelu-välilehdeltä.  Treenikirjastoon on juuri lisätty myös uusi Lihashuolto-kategoria, josta löydät kaikki lihashuoltoon liittyyvät videoharjoitukset.

Jos kotona treenaaminen on sinulle uusi juttu, voi viedä aikaa ennen kuin saat treenihetkestäsi itsellesi rutiinin. Joillekin sopii, että treeni tehdään alta pois heti aamulla. Joku tykkää jumppailla keskellä päivää, kun taas toinen tekee treenin aina myöhään illalla. Kaikki ovat ihan hyviä vaihtoehtoja, kunhan aika vain sopii sinulle itsellesi. Aloittaessasi inWell-treenit voit kokeilla jumpata eri aikoina ja kuulostella, milloin treeni tuntuu parhaimmalta. Jos ensimmäisten viikkojen aikana tuntuu, ettet saa treenisyklistä kiinni, se ei tarkoita sitä, että tämä treenimuoto ei sovi sinulle. Anna itsellesi toinen mahdollisuus: pysäytä viikkosuunnitelma, tee pari treeniä viikossa, älä keskity noudattamaan viikkosuunnitelmaa täydellisesti. Parin viikon jälkeen mieti, miltä treenit on tuntuneet ja onko energiatasossasi tapahtunut muutosta. Sisällytä viikkoon kolmas treeni jne. Älä siis vaadi itseltäsi liikoja heti alussa vaan ota  inWell-videotreenit vähitellen osaksi arkeasi.

inWell-treenit polttavat paljon kaloreita ja rasva saa kyytiä. Muistathan syödä pian treenin jälkeen palauttavan aterian. Pienenä palauttavana välipalana voi toimia esimerkiksi banaani maitolasin kera. Parin tunnin sisällä on hyvä syödä kunnon ateria, joka sisältää sekä hiilihydraatteja että proteiinia. Itselläni alkaa ainakin aika pian treenin jälkeen ”tärisyttää”, jos palauttavan aterian syönti pitkittyy. Siitä huomaa, kuinka tehty treeni polttaa kaloreita ja energiaa vielä pitkään treenin jälkeenkin. Vaikka tavoitteena olisi laihduttaminen, on erittäin tärkeää syödä hyvin ja riittävästi, jotta energiaa treeneihin riittää.

Jos sinulla tulee kysyttävää inWell-treeneihin liittyen, voit laittaa viestiä osoitteeseen: sanna@inwell.fi. Vastaan mielelläni mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Toivon sinulle mukavia jumppahetkiä inWell-treenien parissa!

Valmentajasi Sanna Nissinaho

cropped-blogikuva.jpg

 

 

Jaa artikkeli:Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on Pinterest

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *