Naruhyppely

sanna-promokuva2

Hyppynaru on yksi tehokkaimmista ja yksinkertaisimmista kuntoiluvälineistä. Sen avulla voit treenata missä ja milloin vain. Naruhyppely sopii myös mainiosti kiireisiin päiviin, sillä jo 5-10 minuutin tehokas hyppely nostaa sykkeen korkealle ja hien pintaan.

Naruhyppelyssä koko keho on töissä: jalat, keskivartalo, kädet, hartiat ja rinnan alue.
Hyppiminen on loistavaa aerobista treeniä ja tehokas kohottamaan yleiskuntoa.
Hyppynarulla hyppely kuluttaa paljon energiaa, joten se on oiva apu myös laihdutukseen. Naruhyppely vahvistaa sydämen ja verenkierron toimintaa ja edistää luuston hyvinvointia tärähdysten ansiosta, myös nivelten liikkuvuus paranee. Hyppely harjoittaa lisäksi tasapainoa, koordinaatiota sekä rytmitajua ja naruhyppelyn avulla opit hallitsemaan kehoasi paremmin.

 

HYPPYNARUN PITUUS

Hyppynarun pituus on sopiva, kun se yltää hartioiden tasolle laittaessasi narun keskikohdan jalan alle. Narua voi lyhentää sitä mukaan kun edistystä tapahtuu.
Hyppynarut eroavat toisistaan materiaalin, painon, kahvojen muodon sekä narun materiaalin osalta. Hyppiä voi periaattessa millä narun pätkällä tahansa, mutta pienillä seikoilla saat hyppimiseen sujuvuutta ja nopeutta.

1.Laakeroidut kahvat antavat pyöritysliikkeeseen sujuvuutta. Laakerointi edesauttaa narun tasaiseen pyörimiseen vähemmällä energialla.
2. Nopean hyppimisen takaa naru, mikä on valmistettu vaijerista. Mitä kapeampi vaijeri sen kevyempi ja nopeampi sitä on pyörittää.

 

HYPPIMISASENTO

-Seiso tasaisesti molemmilla jaloilla, jalat lähekkäin.
-Pyöräytä olkapäät taakse, ota hyvä ryhti ja tuki keskivartalosta.
-Pidä kädet rentoina, kyynärpäät lähellä kylkiä.
-Ponnistus suoritetaan päkijöillä. Jalat suoristuvat ilmassa ja liike suuntautuu ylöspäin.
-Alastullessa jalka rullautuu lattiaan päkiä edellä, jousto polvista ja nilkoista.
-Kädet tekevät tasaista ja samanlaista liikettä, pyörien kyynärvarsista alaspäin.

Aloita hyppiminen maltilla. Muutamista toistoista muutamiin kymmeniin toistoihin ja siitä toistomäärää vähitellen lisäten.

Jaa artikkeli:Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on Pinterest

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *