Mitä ravintolisiä käytin raskausaikana?

 

hummus1

 

Raskausaikana vitamiinien ja mineraalien tarve kasvaa. Monipuolisesti ja terveellisesti syömällä saadaan tärkeitä vitamiineja, mutta ei useinkaan riittävästi.

 

Esittelen kuusi raskauden aikana käyttämääni ravintolisää, ja kuinka niitä itse käytin.

 

1. D-vitamiinin saanti on erityisen tärkeää sikiölle. Se vaikuttaa muun muassa vauvan luustoon ja aivojen kehitykseen, vähentää lapsen riskiä sairastua astmaan ja allergioihin sekä ehkäisee raskausmyrkytystä. D3 vitamiinia saadaan pieniä määriä ravinnosta kuten sisäelimistä ja kalasta, mutta ei riittävästi. Tärkein D-vitamiinin lähde on aurinko. Mutta koska pohjoisessa emme saa riittävästi auringonvaloa, täytyy D3-vitamiinia ottaa ravintolisänä. Suomessa odottajille suositellaan 10mcg D3-vitamiinia vuorokaudessa.  Mutta useiden tutkimusten mukaan tämä määrä on auttamatta liian pieni. Optimaalisempi D3-vitamiininmäärä olisi ennemminkin 100mcg.  D3-vitamiinitason voit käydä helposti mittauttamassa laboratoriossa. Näin tiedät varmasti missä mennään ja paljonko sinun tulisi käyttää D-vitamiinilisää.

Itse olen syönyt ennen raskautta sekä koko raskausajan 125mcg D3-vitamiinia vuorokaudessa.

2. Foolihappo on jo raskauden alkuvaiheessa välttämätöntä sikiön hermoston kehittymiselle. Ruoassa tämä vitamiini esiintyy folaattina ja ravintolisissä foolihappona.  Tärkeimpiä folaatin lähteitä ovat muun muassa pinaatti, punajuuri, parsakaali, ruusukaali, tankoparsa, pavut, quinoa, täysjyvävilja ja kananmuna. Raskaana olevien saantisuositus on 400mcg vuorokaudessa. Tätä määrää on vaikea saada ravinnosta, joten foolihappolisää suositellaan kaikille raskaana oleville.

Otin foolihappoa tablettina 400mcg vuorokaudessa.

3. Kalsiumlisä on tarpeen raskaana ollessa, jos koet ettei ruokavaliosi turvaa riittävää kalsiumin saantia. Suositeltava kalsiumin määrä on 800-1200mg. Kalsiumia tarvitaan vauvan luuston, hampaiden ja muiden kudosten kehitykseen. Maitotuotteiden lisäksi kalsiumia sisältäväviä ruoka-aineita ovat seesaminsiemenet ja niistä tehty tahini (tahna), vihreät vihannekset, viikunat, mantelit, tofu ja nokkonen. Itse en käytä maitotuotteita ollenkaan, mutta ruokavaliooni kuuluu muita kalsiumia sisältäviä ruoka-aineita.

Nautin päivittäin vihreitä vihanneksia, seesaminsiemeniä sekä tahinia. Otan kalsiumlisää silti 600mg/vrk.

4. Kalaöljyn käytöllä raskausaikana on positiivisia vaikutuksia. Omega-3-rasvahapot vaikuttavat sikiön näköaistiin, sydämen ja aivojen kehitykseen. Se voi suojata lasta muun muassa allergioiden ja astman puhkeamiselta. Kalaöljyn nauttiminen ehkäisee ja lieventää synnytyksen jälkeista masennusta. Raskausdiabeetikoilla pienilläkin kalaöljymäärillä on positiivisia vaikutuksia insuliinin toimintaan. Suositeltava kalaöljymäärä  on 1-2 g päivässä.

Syön kalaruokaa kaksi kertaa viikossa, kalaöljylisää otan vaihdellen 1-2 grammaa päivässä.

5. Rautaa kuluu raskausaikana tavallista enemmän, sillä äiti tuottaa verta myös vauvalle. Raskauden edetessä hemoglobiini yleensä laskee – ja se on ihan normaalia. Suositeltava hemoglobiiniarvo on 117-155 g/l. Jos hemoglobiini tippuu alle 110 g/l, on hyvä ottaa rautalisä käyttöön. Oma hemoglobiinitasoni on normaalisti lähelle 150g/l.

Raskauden edetessä arvo tippui 120 grammaan litralta. Koin tässä vaiheessa epänormaalia väsymystä, joten otin laadukkaan rautalisän käyttöön (21mg/vrk), jonka avulla sain arvon nousemaan.

6. Magnesium on hyvin tärkeä mineraali. Sitä tarvitaan kudosten kasvuun, lihasten ja hermovälittäjäaineiden toimintaan sekä energiantuotantoon. Liian vähäinen magnesiumin saanti aiheuttaa yleensä lihaskramppeja, ja uni voi olla heikkolaatuista ja katkeilevaa. Magnesiumin käyttö raskausaikana ehkäisee verenpaineen nousua ja vähentää raskausmyrkytyksen riskiä. Se vaikuttaa myös  positiivisesti unenlaatuun sekä helpottaa ummetusta. Magnesiumin saantisuositus on naisille 280 mg/vrk. Kirjoitin aiheesta myös blogitekstin, joka kannattaa lukea: Testaa magnesiumin tarpeesi. Sieltä löytyy testi, jolla voit helposti tarkistaa oman magnesiumtarpeesi.

Itselle suositusmäärä (280 mg/vrk) ei riitä alkuunkaan.  Otan magnesiumlisää päivittäin 600-800mg. Magnesiumin liikasaantia ei voi olla huomaamatta, sillä se laittaa vatsan varmuudella löysälle.

kanapata2

 

Heikkoa ruokavaliota ei voi korjata vain syömällä raskausajan monivitamiinia. Vitamiinivalmisteet eivät koskaan korvaa laadukasta ruokaa, syökäämme siis terveellisesti ja monipuolisesti. Annetaan elimistöllemme tarvittavat rakennusaineet ja sikiölläkin on hyvä olla. Ruokavaliota kannattaa rohkeasti tukea ravintovalmisteilla.

On varmaa, että kukaan meistä ei ole täydellinen ruokavaliossaan. Kun tiedostaa ravinnetarpeen lisääntymisen raskausaikana, on sitä kohti luontevaa pyrkiä. Jos ravinteiden saanti on liian vähäistä, voi äidille kehittyä ravinteiden puutostila synnytyksen jälkeen. Puutostila voi olla yhtenä tekijänä synnytyksen jälkeisen masennuksen puhkeamisessa.

 

Ravinteiden saantisuositukset vaihtelevat jonkin verran asiantuntijasta ja lähteestä riippuen.

Jaa artikkeli:Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on Pinterest

Keskustelu

  1. Voisiko treenien maksusysteemiä jotenkin muuttaa? Itsellä tökki tuo oikeiden numeroiden löytäminen pankkikortista ja erroria tuli koko ajan joten taitaa treenit valitettavasti sen takia jäädä ostamatta :/

    1. Moikka.

      Seuraavaa linkkiä klikkaamalla näet, millä kohtaa debit- tai credit-numero kortissasi on.

      Maksaminen kortilla.

      Visa electron kortti käy myös maksuvälineenä.

      Syy voi myös olla toinen alla olevista:

      1) korttimaksuasetuksesi ei tue tämäntyyppistä verkkomaksua (suoraveloitusta). Saattaa olla, että sinulla on kortissasi internetesto päällä. Interneteston voit ottaa pois päältä verkkopankissasi asetuksista.

      2) Oletko asettanut kortille verkkomaksamisen turvarajan? Turvarajan voi tarkistaa / muuttaa kortin perustiedoissa: Henkilöasiakkaat > Kortit > muuta turvarajoja (näin ainakin Op-verkkopankissa)

      Tarkista myös, että kaikki kohdat tulee täytetyksi.
      Järjestelmä haluaa, että merkkaat jotain myös kohtaan ”alue”. Voit laittaa siihen paikkakunnan uudelleen tai asuinalueesi nimen, pankki hyväksyy molemmat.

      Muista vielä hyväksyä käyttöehdot ennen tilauksen lähettämistä.
      Onnistuneen rekisteröitymisen jälkeen saat aina sähköpostiisi vahvistusviestin.

      -Sanna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *