Miksi alkulämmittely on usein sama?

11896457_1609039586022735_717487443541394430_o

Alkulämmittely on hyvin tärkeä osa treeniä.
Alkuverryttelyssä verenkierto ja aineenvaihdunta kiihtyvät, kehon lämpötila nousee ja lihakset lämpenevät. Keho siis herätellään liikkumaan ja mieli valmistautuu tulevaan harjoitukseen, ja näin keskittyminen myös paranee.

Tutkimusten mukaan urheileminen ilman alkulämmittelyä nostaa loukkaantumisriskiä. Varsinkin intensiivisissä harjoitukissa, mitä myös inWell-treenit ovat, on lihasrevähdysten riski suuri, jos hermosto ja lihaksisto eivät ole vielä valmiita nopeissa liikkeissä.

Lämmittelyllä on siis hyvin merkittävä tehtävä myös hermoston herättelyssä. Hermoston ollessa hereillä lihasten toiminta paranee ja tehostuu, ja pystyt tekemään koko harjoituksen täydellä teholla. Myös suorituskykykysi paranee, kun lihakset on lämmitelty. Lämpimissä lihaksissa on yksinkertaisesti enemmän voimaa.

Lämmittely ja loppujäähdyttely vaihtuu välillä, mutta ei usein. Lämmittelyn ja loppujäähdyttelyn idea ei ole vaihtelevuus, vaan se, että nämä osat treeniä ovat tuttuja ja ne tulee kuin selkärangasta. Alkulämmittelyn ideana on herätellä kroppaa tulevaa treeniä varten. Palvelua kehitettäessä toivottiin, että suoritus olisi mahdollisimman lyhytkestoinen. Alkulämmittelystä haluttiin rutiininomainen. Kun alkulämmittelyn on oppinut, palautteen mukaan iso osa treenajista tekee lämmittelyn muistista katsoessaan samaan aikaan videolta tulevan treenin liikkeiden esittelyn. Tällä tavalla tehtynä, saat treenin kokonaiskestosta entistä lyhyemmän. Treeneissä on sitten sitä vaihtelevuutta 🙂

Loppujäähdyttelyssä on sama idea. Jos haluat kuitenkin loppujäähdyttelyyn vaihtelua useammin, voit valita esimerkiksi ”Lihashuolto”-katergoriasta aktiivista kohdevenyttelyä. Voimajooga-harjoitukset toimivat myös kivana vaihteluna loppujäähdyttelyksi.

Jaa artikkeli:Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on Pinterest

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *